Wat helpt mij – en hopelijk ook jou – balans te vinden tijdens het digitaal thuiswerken?

Een Digitale Lente blog, geschreven door DisGover trainee Merel

De afgelopen tijd werk ik, net als heel veel anderen, vanuit huis. Hiermee vindt werken, het dagelijkse leven, maar ook ontspanning en vermaak allemaal op dezelfde plek plaats. De scheidslijn tussen werk en privé kan hierdoor vervagen en daardoor is het extra belangrijk om naast thuiswerken zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken (lees hier en hier tips over online thuiswerken), ook aandacht te geven aan ontspanning. Het leek mij fijn om mijn opgedane kennis vanuit beluisterde podcasts, bekeken video’s en uitgeprobeerde apps tijdens de coronacrisis, op een rijtje te zetten: wat mij de afgelopen tijd helpt om te ontspannen tijdens het thuiswerken en af en toe van veel digitaal naar analoog te bewegen.

  • Maak altijd je bed op (geleerd in de Boos Anticorona-Podcast: sowieso is dit een fijne podcast waarvan ik veel heb geleerd)
  • Hou jezelf bezig: beweeg! In deze video legt de hoogleraar klinische neuropsycholoog Erik Scherder duidelijk uit wat bewegen met je hersenen doet en waarom het (juist nu!) zo belangrijk is. Thuis bewegen kan onder andere met online yogalessen via Zoom of bijvoorbeeld via gratis video’s op YouTube (Aanrader op Youtube: Yoga With Adriene).
  • Hou je hersenen bezig: leer iets nieuws! Ook dit blijkt uit onderzoek goed voor je mentale gezondheid te zijn. Volg bijvoorbeeld een online cursus, een nieuwe taal of leer jezelf een nieuwe vaardigheid. Ik heb onder andere de onlinecursus “tuinvogels” gevolgd via video’s en online vragen van de Vogelbescherming. Meer informatie over de vogel cursus vind je hier.
  • Ook goed voor jde hersenen én je humeur: luister muziek! Normaal gesproken ga ik graag naar concerten en festivals. Gelukkig was ik niet de enige die dit miste, en veel van mijn favoriete artiesten geven alsnog live optredens op via YouTube en Instagram. (Zoals bijvoorbeeld James Blake via Instagram). Niet alleen de muziek, maar ook het interactieve aspect aan de optredens zijn erg leuk om te zien. Artiesten die vragen van hun fans beantwoorden en verzoeknummers en covers op verzoek spelen. Wederom fijn om te weten dat muziek luisteren ook wetenschappelijk onderbouwde voordelen heeft voor je hersenen (https://www.youtube.com/watch?v=9Kq3rwjMxTE). Ook maakten vrienden van mij eigen ‘Quarantaine playlists’, zoals deze waar ik graag naar luister.
  • Wees en blijf nieuwsgierig naar je omgeving: ontdek je eigen stad, dorp, groene omgeving. Ga op onderzoek uit: luister naar de vogels, leer verschillende soorten kennen, ontdek de geschiedenis van de omgeving waar je woont. In deze video werd mijn nieuwsgierigheid gewekt om meer te bewegen maar ook mijn eigen omgeving te leren kennen.
  • Nieuwsgierig naar het verleden en je voorouders: het bovenstaande geldt ook voor het verleden: deze podcast doet mij denken aan mijn eigen opa en oma, hoe was de oorlog voor hun, in welke omgeving maakten ze dit mee en hoe was de periode erna? Podcast tip: De Familie Romeijn, hier te beluisteren.
  • Zorg goed voor jezelf: kook, bak een cake, drink een goede kop koffie of thee. Via het internet zijn er genoeg kookshows die mij inspireren, zoals het youtube kanaal Bon Appétit.
  • Doe iets voor een ander: stuur een (zelfgemaakte) kaart naar je opa of oma of nog leuker: een puzzel met een familiefoto erop (bijvoorbeeld via Kruidvat). Via www.theeduif.nl kan je thee met een kaartje sturen, met eventueel chocola of bloemzaadjes erbij.
  • Boost je mentale gezondheid met een app: De robot app Woebot helpt je gedachtes op een rijtje te zetten. Ook zijn er digitale middelen om stress te verminderen. Aanraders om tot rust te komen en beter te kunnen slapen zijn de (mindfulness) apps ‘Headspace’ en ‘Calm’. 

Hopelijk biedt bovenstaande je inspiratie en ontspanning. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en werkt tot rust komen voor iedereen anders. Voor mij werken deze (door digitalisering geïnspireerde) tips in ieder geval! Welke lessen heb jij de afgelopen tijd geleerd tijdens de thuiswerk periode en hoe zorg je voor een goede balans tussen digitaal en analoog?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *